Jak si zařídit elektronický podpis?

Jak si vytvořit elektronický podpis a kde ho využijete?

Elektronický podpis stále častěji nahrazuje ten klasický. Kde a jak si ho můžete vytvořit a kde všude najde své uplatnění?

Co je elektronický podpis?

Elektronický podpis je jednoduše řečeno nástroj, který slouží k identifikaci a autorizaci dokumentů v online prostředí. K jeho vytvoření je nutné mít podpisový klíč. Kde všude se dá využít, jak ho vytvořit a jak je to s jeho bezpečností?

Kde využijete elektronický podpis

Stále více věci lze vyřešit elektronicky, což nahrává také častějšímu uplatnění elektronického podpisu. Kde všude se dá využít? Například

  • při používání datové schránky
  • při podepisování PDF dokumentů
  • při žádání o dotaci EU
  • když žádáte o sociální dávky
  • když elektronicky komunikujete se státní správou, úřady, zdravotními pojišťovnami či například Českou správou sociálního zabezpečení

Jak získat elektronický podpis

Způsobů, jak získat elektronický podpis, je několik. Než se do jeho vytvoření pustíte, musíte se rozhodnout, při jakých příležitostech ho chcete používat.

  • Elektronický podpis můžete používat k elektronické komunikaci se svou bankou.
  • Své využití má elektronický podpis také v rámci společnosti, ve které pracujete.
  • Třetí možností je vytvoření univerzálního elektronického podpisu, jenž využijete při elektronické komunikaci s úřady.

Elektronický podpis pro komunikaci s bankou vám vydá samotná banka. To samé platí o podpisu v rámci firmy, kde pracujete. Chcete-li si ale vytvořit univerzální elektronický podpis, musíte k tomu využít jednu z následujících autorit, která vám vydá kvalifikovaný certifikát. V České republice lze elektronický podpis vytvořit u těchto poskytovatelů:

  1. Česká pošta, s. p. (PostSignum)
  2. eldentity a. s.
  3. První certifikační autorita, a. s.

Aby byla pravost vašeho elektronického podpisu potvrzena, musíte se osobně dostavit na některou z poboček poskytovatele, u kterého jste požádali o jeho vydání.

Na co si dát pozor

Platnost certifikátu je pouze 1 rok. Po uplynutí této doby nesmíte zapomenout na jeho obnovení.

Je elektronický podpis bezpečný?

Ve spojitosti s elektronickým podpisem se nabízí otázka, zda je bezpečný. Elektronický podpis je maximálně zašifrován a chráněn proti zneužití. Vy, jakožto jeho majitelé, jste jedinými lidmi, kteří znají soukromý klíč. Ten bývá zpravidla uložen na flash disku a ještě je chráněn heslem, které si sami vytvoříte. Pokud tedy budete tento podpis používat pouze na známých počítačích a nikomu nesdělíte své heslo, je skutečně velice bezpečný a riziko napadení či odcizení je minimální.

Digitální podpis

Jednou z forem elektronického podpisu je podpis digitální. Ten je zajištěný digitálními certifikáty. K vytvoření digitálního podpisu se nejčastěji používá program Adobe Acrobat Sign.

Výhody digitálního podpisu

Jaké jsou výhody digitálního podpisu? Po podepsání je PDF dokument zašifrován a lze přijít na to, že s ním bylo manipulováno, tudíž není obtížné odhalit padělek. Každý digitální podpis je unikátní a snadno ověřitelný.

Preferujete-li elektronickou komunikaci s úřady a dalšími institucemi před tou osobní, bez elektronického podpisu se neobejdete. Než si vyberete poskytovatele certifikátů, u kterého si necháte svůj unikátní elektronický podpis vytvořit, přečtěte si pečlivě podmínky, které je nutné splnit. Jakmile budete majiteli elektronického podpisu, nezapomeňte si hlídat jeho platnost a nikomu nesdělujte heslo, které si k němu vytvoříte.

Zdroj textu: www.policie.cz, www.jaknainternet.cz

Zdroj foto: www.freepik.com

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *