Jak můžete vrátit zboží do obchodu, když vám nevyhovuje? Vrácení zboží není reklamace

Už se vám někdy stalo, že jste si přinesli domů zboží z obchodu, ale zjistili jste, že vám nevyhovuje? Nejčastěji jde o oblečení, které nemusí sedět. Rozhodli jste se zboží vrátit, ale prodejce vás odmítnul? Pokud jste nakupovali v kamenné prodejně, má na to právo. Vrácení zboží totiž není reklamace. Jak postupovat, když chcete zboží vrátit a jaký je rozdíl mezi vrácením zboží a reklamací? Vyhněte se častým chybám.

Vrácení zboží versus reklamace

Záruční lhůta u nového zboží je zákonem stanovená na 2 roky, pokud ale kupujete například již použité nebo rozbalené zboží v akci, může být tato lhůta kratší. Zpravidla se pak jedná o záruční lhůtu na 1 rok. U některých typů zboží pak prodejci často dávají i vyšší záruku. To znamená, že v tomto stanoveném období máte nárok zboží reklamovat, jestliže najdete nějakou závadu, zboží nefunguje, jak má, nebo se často kazí.

Ovšem ne vždy je reklamace uznána, často totiž při reklamaci zákazník narazí na vysvětlení od prodejce, že vada byla způsobena jeho nevhodným užíváním výrobku. Je však jasné, že reklamace se vztahuje pouze na vadné zboží. O vrácení zboží nebo peněz pak můžete požádat pouze v případě, že vám zboží nevyhovuje, například v případě, že jej dostanete jako nevhodný dárek nebo vám nesedí velikostně a podobně. Ovšem vrátit vám peníze nebo vyměnit zboží za jiné prodejci nemusí vždy.

Kde jste nakupovali?

Vrácení zboží, a to obvykle do čtrnácti dnů od jeho nákupu, někdy i v delší lhůtě, nabízejí dnes prodejci jako takový bonus. Ze zákona vám ale vrátit zboží musí pouze prodejci, u kterých jste své zboží zakoupili přes internet. E-shopy dnes nabízejí širokou škálu věcí, ovšem může se stát, že jejich nabízený produkt je na fotografiích uvedených na stránkách jiný, po doručení domů se vám nemusí líbit, nemusí vám plně vyhovovat.

Proto máte jistotu, že zboží z e-shopu můžete kdykoliv do uvedené lhůty vrátit, prodejce vám pak musí vrátit peníze nebo vám zboží ve stejné hodnotě vyměnit za jiné. U kamenných prodejen tohle ale neplatí vždy. Pokud tedy dostanete třeba nevhodný dárek, je třeba následně zjistit, kde byl kupován. V případě, že nakupujete sami, raději si předem rozmyslete, zda zvolený prodejce tuto službu navíc nabízí či ne.

Jak zboží vrátit?

Zboží chcete vrátit a máte na to nárok? Ve čtrnáctidenní lhůtě od nákupu zboží máte nárok zboží vrátit bez udání důvodu, mnohdy nemusíte zboží ani balit do jeho původního obalu, u oblečení ale musí být zachovány visačky. Vždy pak potřebujete doklad o koupi, určitě je tak vhodné mít paragon, fakturu či účtenku. Stejně můžete postupovat při vracení zboží z e-shopu i kamenné prodejny.

Dávejte si pozor, kde nakupujete

Nakupování přes internet je nesmírně populární, kromě většího výběru zboží na internetu nás ale prodejci lákají zejména na výhodnější ceny, slevy a levné produkty ze zahraničí. A na to je potřeba si dát pozor. Internet je plný nástrah, při nakupování buďte o to více obezřetní a vždy si předem zjistěte, ze kterého e-shopu si zboží objednáváte. Zahraniční nákupní galerie totiž sice nabízí zboží obvykle za velice příznivé ceny, ale mnohdy jde o nepoctivé prodejce. Nakonec můžete mít problém nejen s reklamací nebo vrácením zboží, ale i s tím, zda vám zboží vůbec přijde domů včas a v adekvátním stavu.

Před nákupem z neznámého e-shopu si pročtěte nezávislé recenze a zkušenosti jiných nakupujících. Ověřte si kontakty na prodejce i sídlo pobočky a podobně. I když v rámci celé Evropské unie jsou pravidla stejná a platí čtrnáctidenní lhůta pro vrácení zboží a třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace, u zahraničních obchodníků velmi snadno narazíte například na jazykovou bariéru. I časová prodleva je obvykle delší.

Zdroj foto: www.freepik.com

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *