hyperloop vlak v Číně

Čína plánuje do roku 2035 výstavbu hyperloopového vlaku Šanghaj-Hangzhou

Podle nejlepších inženýrských a železničních projektových ústavů v zemi je Čína připravena vybudovat svou první hyperloopovou vlakovou linku mezi Šanghají a Chang-čou. Vakuový tunel o délce 150 km umožní vlakům cestovat rychlostí až 1 000 km/h. Trať by měla být zprovozněna do roku 2035.

Hyperllop vlak z Pekingu do Chang-čou

Čínská akademie inženýrství a železniční úřady zadaly komplexní posouzení kandidátských míst pro výstavbu demonstrační trati pro ultrarychlostní potrubní systém maglev, a jako vítězná se ukázala dvě nejbohatší města na východním pobřeží, což uvedl ve zprávě South China Morning Post, který citoval článek zveřejněný 17. dubna v čínskojazyčném časopise Railway Standard Design.

Akademie je zodpovědná za poskytování vědeckého a technologického poradenství čínské vládě. Špičkoví vědci a inženýři z akademie se přímo podílejí na koncepci, návrhu a výstavbě největších infrastrukturních projektů v zemi.

Hodnotící tým vedla Zhang Yunjiao, vedoucí inženýrka státní společnosti China Railway Engineering Design and Consulting Group v Pekingu.

Jakou roli hraje v celém projektu Elon Musk?

Systém ultrarychlého potrubí maglev – známější jako hyperloop – poprvé navrhl podnikatel Elon Musk v roce 2013. Tento dopravní systém využívá k přepravě cestujících a nákladu vakuově uzavřené trubky.

Podle hodnotícího týmu je Čína již nyní lídrem v oblasti vysokorychlostní železniční technologie – a investice do technologie hyperloop by jí mohly pomoci udržet si pozici světového lídra v oblasti dopravních inovací.

Vysoká konkurence

O projekt hyperloopu se v Číně ucházelo několik tratí, včetně tratí Peking-Š‘-ťia-čuang, Kanton-Šen-čen a Čcheng-tu-Čchung-čching. Podle Zhang týmu měla každá z nich jedinečné výhody.

  • Linka Peking-Š‘-ťia-čuang by spojila hlavní město Peking s Š‘-ťia-čuangem, hlavním městem provincie Che-pej, čímž by propojila dvě velká města na severu Číny a odlehčila přetíženým stávajícím dopravním trasám v okolí hlavního města.
  • Trať Kanton-Šen-čen by spojila dvě důležitá hospodářská centra v oblasti delty Perlové řeky a pomohla by stimulovat růst a rozvoj v oblasti Velkého zálivu Kuang-tung-kong-Macau.
  • Trať Čcheng-tu-čchung-čching by spojila dvě velká města v západní Číně – jeden z nejrychleji rostoucích regionů v zemi, mimo jiné díky iniciativě Pásmo a cesta.

Projektový tým uvedl, že v konkurenčních nabídkách hyperloopu zvažoval několik klíčových faktorů.

Podle čeho byli hodnoceni kandidáti

Ekonomický potenciál jednotlivých tratí byl hodnocen podle faktorů, jako je hustota osídlení, ekonomická aktivita a stávající dopravní infrastruktura. Při posuzování se rovněž zvažovala technická proveditelnost, sociální dopad, politická podpora (například vládní politiky), dostupnost financování a integrace se stávající dopravní infrastrukturou.

Šanghaj a Chang-čou – jaké jsou přednosti tětchto měst?

Šanghaj i Chang-čou jsou velká města s velkým hospodářským a kulturním významem. Zatímco Šanghaj je podle počtu obyvatel největším městem Číny, je globálním finančním centrem a sídlem největší světové továrny na výrobu automobilů Tesla, kterou provozuje Elon Musk, Chang-čou, proslulé svými přírodními krásami, je centrem společností zabývajících se elektronickým obchodem, jako je Alibaba, která vlastní South China Morning Post.

Cesta autem mezi těmito městy trvá asi tři hodiny nebo asi hodinu vysokorychlostní železnicí. Podle některých odhadů by však linka hyperloop mohla zkrátit cestu na přibližně 15 minut.

Čína má rozsáhlé znalosti na poli vysokorychlostních železnic

Za pouhých 15 let Čína vybudovala tolik vysokorychlostních železnic, že by jimi obešla celou Zemi. Někteří inženýrští odborníci tvrdí, že tyto zkušenosti lze využít k urychlení výstavby hyperloopu.

Rozsáhlá síť vysokorychlostních železnic v Číně si vyžádala obrovské investice do výzkumu a vývoje, inženýrských znalostí a pokročilé výroby. Odborníci z tohoto odvětví tvrdí, že tytéž zdroje by mohly být využity při vývoji technologie hyperloop.

Čínské zkušenosti s budováním vysokorychlostních železnic podle nich rovněž poskytly cenné poznatky v oblasti řízení projektů, logistiky a bezpečnosti, které lze uplatnit i v projektech hyperloopu.

Zdroj foto: www.freepik.com

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *